- Het vertrouwen van consumenten in de economie is diep gezonken, mede door de hoge inflatie.
- Vooral de bereidheid tot het doen van grote aankopen is extreem laag.
- In juli gaven consumenten wel meer uit aan restaurants, kleding en de kapper.
- Lees ook: Inkomen van koning Willem-Alexander stijgt in 2023, maar ook hij kan de inflatie niet bijbenen
Consumenten waren nooit eerder zo somber als in september, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. Het consumentenvertrouwen is deze maand met vijf punten gedaald tot een stand van min 59. Onder andere over de eigen financiële situatie bestaan veel zorgen.
De nieuwe meting duikt diep onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar.
Bijna de helft van de respondenten in het onderzoek van het CBS verwacht de komende twaalf maanden geen geld opzij te kunnen leggen. Daarnaast was de bereidheid om aankopen te doen nog nooit zo laag als deze maand.
Consumenten waren ook pessimistisch over de economie, waarbij ze zowel over de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden negatief oordelen. Sinds het begin van de metingen in 1986 waren Nederlanders niet zo somber over de economie.
Nederland heeft net als veel andere landen te maken met erg hoge inflatie. Vooral de energieprijzen zijn gestegen, waardoor er veel zorgen zijn over de betaalbaarheid van de elektriciteits- en gasrekening. Dit was dan ook een groot thema op Prinsjesdag. Het kabinet kondigde maatregelen ter waarde van miljarden euro's aan om de koopkracht te stutten, waaronder een prijsplafond voor elektriciteit en gas.
Lees ook: 11 fiscale maatregelen van Rutte die je portemonnee in 2023 raken
Consumenten geven meer uit een restaurant, kapper en schoenen...maar doen minder grote aankopen
Nederlanders hebben in juli 6,2 procent meer uitgegeven dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat extra geld ging vooral naar diensten, zoals restaurantbezoek, de kapper of een internetabonnement. Ook kochten consumenten meer kleding en schoenen, meldt het CBS.
Het statistiekbureau wijst erop dat in juli 2021 weer enkele coronamaatregelen van kracht waren. Zo dwong een snelle toename van het aantal besmettingen de overheid om de openingstijden in de horeca te beperken. Ook waren vaste zitplaatsen in cafés, restaurants en op evenementen verplicht en gingen nachtclubs opnieuw dicht.
In supermarkten of speciaalzaken voor eten of drinken gaven Nederlanders minder uit. Gecorrigeerd voor de sterke prijsstijgingen daalden de uitgaven aan voedingsmiddelen, drank of tabak met bijna 1 procent. Consumenten kochten ook minder benzine of diesel. Daarnaast deden ze minder grote aankopen, zoals auto's of nieuw meubilair.